fbpx

Slaapproblemen bij hooggevoeligheid

Slaapproblemen bij hooggevoeligheid

Veel hooggevoelige kinderen hebben moeite met slapen. Slaapproblemen bij hooggevoeligheid kan verschillende oorzaken hebben, denk aan

  • Overprikkeling
  • Piekergedachten
  • Zich zorgen maken
  • Angst
  • Vermoeidheid

In mijn praktijk begeleid ik veel kinderen (of moeders, wanneer het kind nog te jong is om te begeleiden of wanneer de afstand te ver is en er dus online gecoacht wordt.) die hooggevoelig zijn en problemen met (in)slapen hebben.

Dat lijkt misschien geen groot probleem, maar dat kan het wel worden. Een kind dat niet goed slaapt kan in een spiraal komen waarin het niet kan slapen en tegelijkertijd te moe is om in slaap te vallen. Dat wil je voorkomen. Daarnaast kunnen kinderen die moeilijk in slaap kunnen komen verschillende problemen ontwikkelen. Denk aan groei- of ontwikkelingsachterstand, chronische vermoeidheid en verminderde schoolprestaties. Natuurlijk is het voor jou als ouder ook geen pretje. Je loopt 10x naar boven toe en merkt dat je lontje steeds korter wordt.

Slaapprobleem door overprikkeling

Wanneer een kind veel prikkels te verwerken heeft draait het hoofdje overuren. Dit is een van de meest voorkomende redenen van slaapproblemen. Dit is te voorkomen door ritme, structuur en consequent handelen. Natuurlijk is dit niet in een paar uur opgelost, nee hier gaan enkele dagen, misschien wel een week of wat overheen.

Piekergedachten en niet kunnen slapen

Hooggevoelige kinderen zijn een ster in piekeren. Hun hoofd draait de hele dag overuren; ze horen, zien en ervaren alles intens. Zo ook dingen die in hun omgeving gezegd en gehoord worden. Omdat deze kinderen vaak pas tot rust komen wanneer ze op bed liggen, in een rustige omgeving, begint hun hoofdje dan pas tot rust te komen. Maar eigenlijk komen juist door die rust de piekergedachten op gang. Want op het journaal was een brand en wat nou als die brand hier komt? En ik slaap? En dan niet weg kan? Of je kind zag (of voelde) dat een klasgenootje verdrietig was en denkt hier nu in bed over na. Je kunt dit als ouder deels voorkomen om na het avondeten een vast momentje te prikken om de dag even door te nemen. Of juist net voor het naar bed gaan even samen op de kamer. Vraag je kind wat er goed ging, wat er minder goed ging of vraag gewoon of het je nog wat wil vertellen of er nog iets in dat hoofdje zit wat het kwijt wil. Dit werkt bij ons erg goed.

Vaak zorgt een vakantie of uitje ook voor piekergedachten. Over het slapen in een andere omgeving en in de vakanties schreef ik eerder al een blog.

· Niet slapen omdat het zich zorgen maakt.
Een van onze dochters kan zich erg zorgen maken over andere, ze voelt situaties en sferen heel goed aan. Ze ziet de emoties bij mensen en denkt hier dan erg over na. Vaak komt dit er in bed pas uit. Onze andere dochter kan zich al dagen van tevoren zorgen maken over bijvoorbeeld een verjaardag of een activiteit op school. Het gaat dan allemaal anders dan ze gewend is en dat vindt ze heel erg moeilijk.

Angst en slaapproblemen
Veel kinderen hebben wel eens een angst. Zo ook kinderen met de eigenschap hooggevoelig. Doordat een gevoelig kind vaak dieper denkt dan andere kinderen kan een angst zich dieper ontwikkelen wanneer je kind hier niet over met je in gesprek gaat. Zo had onze dochter vorig jaar echt moeite met in slaap komen omdat ze bang was voor inbrekers. We konden van alles vertellen aan haar maar in haar hoofdje zat het anders.
Uiteindelijk is het goed gekomen en heb ik haar met wat begeleiding van haar piekergedachten af kunnen helpen.

Vermoeidheid
Kinderen die te moe zijn kunnen moeilijker in slaap komen. Dit klinkt misschien raar want als je moe bent dan ga je slapen. Maar feit is dat gevoelige kinderen het erg goed doen op een goede nachtrust. Ook hebben ze vaak meer slaap nodig door de vele prikkels die ze binnenkrijgen (tot wel 8x zoveel als niet sensitieve personen!). Het is daarom echt van belang dat je kind op vaste tijdstippen naar bed gaat, een herkenbaar ritueel doet het hier meestal goed bij.

slaapproblemen bij hooggevoeligheid
Happy time of mother and daughter, panorama

Slaapproblemen bij hooggevoeligheid komt ook voor bij volwassenen.

Niet alleen HS-kinderen lopen tegen problemen met slapen aan, ook zeker veel volwassenen en pubers kennen deze problemen. Daarom heb ik hieronder enkele tips opgesteld de jou (of je puber) zouden kunnen helpen bij het vinden van een beter slaappatroon.

  • Sluit je dag af met een ontspannende activiteit; lees een boek of maak een wandeling.
  • Bepaal een vast tijdstip om te gaan slapen, de meeste volwassen hsp’ers doen het goed op minimaal 8 uur slaap per nacht.
  • Zorg overdag voor voldoende rustmomenten.
  • Drink na 20.00 uur geen dranken met alcohol en/of cafeïne meer.
  • Nuttig niet te veel voedingsmiddelen met suiker na 20.00 uur.
  • Probeer positief te blijven kijken naar en denken over slapen. Dit is iets wat we nodig hebben en het heeft weinig positief effect wanneer je al met een negatief gevoel je bed in stapt.
  • Slaap overdag niet. Hoe verleidelijk dit misschien ook is, het verstoord je dag/nachtritme.
  • Probeer ook een vast tijdstip om op te staan te hebben. Dit kan in het weekend best een uurtje later zijn maar wijk hier niet te veel van af.
  • Leg voor je gaat slapen alles klaar wat je morgen nodig hebt; dit geeft rust in je hoofd.
  • Schrijf voor je gaat slapen dingen op die je niet wil/moet vergeten. Ook dit zorgt voor rust in je hoofd. Wanneer je hoofd te vol is zal het zich lastiger kunnen toegeven aan vermoeidheid.
  • Zorg het uur voor je gaat slapen voor een ontspannen activiteit.
  • Neem een warme douche voor je gaat slapen, een warm voetbad met lavendel kan ook prettig werken voor het slapen gaan. Zelf kan ik heel moeilijk in slaap vallen met koude voeten.
  • Smeer je in met lavendelolie/ bodylotion met lavendel, lavendel helpt je te ontspannen.
  • Zorg ervoor dat je overdag voldoende in de buitenlucht bent geweest.
  • Laat je telefoon weg zodra je in bed stapt.
  • Lees eventueel nog even een boek voor je gaat slapen.
  • Zorg voor voldoende verduistering in je slaapkamer.
  • Ga je toch piekeren? Schrijf het op en verleg je focus daarna naar je ademhaling. Leg eventueel een hand op je buik om diepere focus te creëren.

Ervaar jij problemen met slapen? Wil jij je hart luchten en/of ben je benieuwd wat ik voor jou kan betekenen? Plan dan een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek in.

Slaapproblemen bij hooggevoeligheid