fbpx

Piekergedachten bij kinderen

piekergedachten bij kinderen

Piekergedachten

Vorige maand brachten we een bezoekje aan de Efteling. Feest voor klein én groot!
Onze meiden zijn de 1.20 meter voorbij en mochten daardoor in nieuwe attracties. Superleuk, maar ook spannend. Onze meiden zijn dapper en willen alles proberen. Meestal pakt dit goed uit en zijn ze daarna erg enthousiast en willen ze vol van adrenaline nog een keer!

Dit keer namen we ze mee in de houten achtbaan, ze mochten er immers in en hij ging niet over de kop. Voor ons was deze achtbaan ook al een aantal jaren geleden. Hierdoor waren wij ons niet bewust van de snelheid van deze attractie. Vol spanning stonden ze in de rij, dapper als ze zijn. Lekker kletsend (de een), steeds stiller wordend (de ander). Dat is de manier waarop ze met spanning omgaan. Nieuwe dingen zijn nu eenmaal spannend dus we laten dit er altijd zijn, niks wegwuiven. Benoemen en (h)erkennen.piekergedachten bij kind

Het was zover, we zaten in de achtbaan! De middelste karretjes waren voor ons i.v.m.  de lengte van de meiden. Toen had ik al een onderbuikgevoel… We gingen langzaam aan de helling op naar boven. Beide meiden probeerde heel stoer hun handen in de lucht te houden. Vanaf het moment dat de achtbaan de eerste helling naar beneden ging raakte een van onze meiden overstuur. Mijn man zat naast haar en ik zag aan hem dat ze het er erg moeilijk mee had, wat ik begreep… Want ook voor mij (ik heb fibromyalgie en dit zit voornamelijk in mijn nek en rug) was deze achtbaan erg heftig. Ik zag dat de ander naast mij niet zo goed wist of ze nu moest lachen of huilen. Maar ze sloeg zich er dapper doorheen.

Eenmaal gestopt en uitgestapt had ik geen tijd om zelf even bij te komen, ze klemde zich om mij heen van plan om mij voorlopig niet meer los te laten. Met een hard snikkend kind (en dat is echt een dingetje voor d’r want ze uit zich niet graag met onbekende erbij) liep ik naar buiten en ik nam plaats op een bankje. Ze werd rustiger en samen benoemde we onze gevoelens. Ze was erg geschrokken, het was te heftig. Niet de snelheid zelf, dat weet ik zeker. Want mevrouw gaat in de bobslee zonder problemen. Wel de combinatie van alles; de snelheid, de wind die langs haar raasde, de schreeuwende mensen en het geluid van de wagentjes over het hout werden haar te veel.

Een ervaring uit het verleden zorgt voor piekergedachten bij onze dochter

Ik hoor je denken wat heeft dit met piekergedachten te maken? Ik zal het je vertellen.
We gaan komende week 4 dagen naar Slagharen. Gewonnen via vakantieveilingen! Superleuk natuurlijk. Echter merkte ik het gister al aan ons pieker kontje… Normaal slapen ze beide binnen 15 minuten, nu lag ze na 40 minuten nog wakker, op haar rug in bed. Dat doet ze eigenlijk alleen wanneer ze aan het piekeren is. Vanmorgen stapte ze mopperend het bed uit, dit mopperen werd niet veel later een huilbui. Eigenlijk een huilbui om niks. Ik ken haar inmiddels en weet dat dit soort buien ontstaan wanneer ze ergens piekergedachten over heeft. Het is alleen niet zo’n makkelijke prater…

Toen de rust weer terug was en ik samen met haar buiten aan tafel zat te ontbijten greep ik mijn kans om met haar te praten. Ik vroeg aan haar of haar iets dwars zat. “NEE!” zei ze met een boze blik. Ik vroeg haar of ze iets wat komen ging spannend vond en melde hierbij dat het de vorige keer goed hielp om daarover vragen te stellen aan ons zodat het minder spannend werd. Ze keek me aan en vroeg of er in Slagharen ook achtbanen waren. Meteen viel voor mij het welbekende kwartje. Vanaf het moment dat we verteld hebben dat we naar Slagharen (dit kennen ze van de reclame op televisie) gaan is ze bezig met haar laatste achtbaan ervaring. Piekergedachten alom!piekeren over ervaring

Wakker liggen door piekergedachten

Piekergedachten zie ik dus vaak bij onze dochter. Deze gedachten kunnen haar echt wakker houden. Een welbekend “probleem” bij hooggevoelige kinderen zijn slecht (in)slapen. Een van de oorzaken hiervan zijn deze piekergedachten.

Vakanties zorgen voor verandering (lees mijn blog over veranderingen hier) , misschien wel nieuwe dingen en meestal (slapen in) een nieuwe omgeving. Dit zorgt voor spanning, een hoofd dat overuren draait met allerlei gedachten. Wat kun je als ouder doen aan deze piekergedachten? Ik verzamel enkele tips.

Tips voor kinderen met piekergedachten:

1. Richt je op positieve dingen. Bekijk samen met je kind de fijne dingen. In de situatie van onze dochter heb ik samen met haar bekeken wat er leuk is aan onze 4 dagen naar Slagharen. Ik zag haar opfleuren toen ze deze dingen benoemde. Dit deed haar goed.

2. Voor sommige kinderen kan het helpen om de piekergedachten op een blaadje te schrijven en deze daarna tot een propje te vouwen en in de prullenbak te gooien. Je gooit zo de piekergedachten letterlijk en figuurlijk in de prullenbak.

3. Zijn de piekergedachten er vaak? Zoek een vast moment (bijvoorbeeld tijdens het avondeten) waar je met elkaar de dag bespreekt. Wat heb je allemaal gedaan? Wat was er vandaag minder leuk? Wat was er vandaag leuk? Op deze manier maak je de dag bespreekbaar en evalueer je de dag. Dit kan piekergedachten van je kind in bed verminderen. Je hebt boeken als tafelklets en slaapklets die je hierbij kunnen helpen. Mijn advies is alleen om dit gesprek niet net voor het slapen gaan te doen omdat dit vaak voor piekerstof kan zorgen.

4. Mocht je net als ons (nog) een babyfoon met camera op de kamer hebben staan en je ziet dat je kind aan het piekeren is dan kun je er ook voor kiezen om even naar je kind toe te gaan. Bespreek waarom het piekert en spreek (indien nodig) af dat je deze gedachten op schrijft en jullie er morgen samen op terug komen.

5. Piekert je kind over “zwaardere” dingen? Is er een dierbare ziek en maakt het zich zorgen hierover? Wuif deze piekergedachten dan niet weg. Door deze gedachten weg te wuiven geef je het kind het gevoel dat deze gedachten en het gevoel erbij er niet mogen zijn. Bevestig dat je deze gevoelens begrijpt en vertel dat het kind hier door deze piekergedachten niets aan kan veranderen. Help het kind om aan andere dingen te denken. Lees bijvoorbeeld samen een verhaaltje of klets even over iets anders.

6. Maak samen een piekerdoosje. Dit kan een lege tissuedoos zijn of een houtendoosje die je bij o.a. Xenos kunt kopen. Laat je kind dit doosje versieren en vertel dat hierin piekergedachten verstopt kunnen worden. Door deze gedachten op een papiertje te schrijven of tekenen en het daarna in het doosje te stoppen kan het kind deze gedachten vaak beter van zich afzetten. Bespreek 1x per dag (of per week) samen met je kind de inhoud. Kan er al een piekergedachten weg?

7. Merk je dat bovenstaande dingen je kind niet voldoende helpen? Blijft je kind piekergedachten houden? Maak jij je er zorgen over? Contact mij dan gerust even. Ik kan samen met jullie in een kortdurend traject bekijken waar deze gedachten vandaan komen en hier met je kind mee aan de slag gaan zodat piekergedachten in het vervolg beter een plekje krijgen.

Ik hoop dat jullie iets aan mijn tips hebben. Mocht het zo zijn dat het piekeren door blijft gaan en het jullie samen niet lukt neem dan even contact met mij op. Waarschijnlijk kan ik jullie hiermee (via een kortdurend traject) helpen.

Vraag direct een gratis en vrijblijvend inzichtsessie aan:

Piekergedachten bij kinderen