fbpx

Kerstvakantie met een gevoelig kind

kerst met een gevoelig kind

Het is zaterdag 19 december en ik merk al de hele dag een jubelstemming bij mijzelf. De kerstvakantie is begonnen! Ik weet niet waarom maar dit jaar keek ik daar meer naar uit dan andere jaren. Ook was de kerstversiering er dit jaar trouwens eerder en toen ik om me heen keek zag ik dat ik die behoefte niet alleen had. We hunkeren dit jaar meer dan ooit naar warmte, gezelligheid en een knus huis. Natuurlijk niet gek nu we al vanaf maart meer binnen, om ons huis moeten doorbrengen dan we normaliter doen.

Vakantie thuis met kinderen; niet altijd fijn

Tijdens deze vakantie hebben mijn man en ik zelf ook 1.5 week vakantie. Niet dat mijn man echt vakantie heeft want de badkamer gaat aangepakt worden maar toch hij hoeft niet te werken 😉.
Ik vind een vakantie altijd zo heerlijk. Niet zo op die klokkijken, niet in het donker en de kou naar buiten om de kinderen naar school te brengen en lekker binnen spelletjes doen, creatief doen en verhalen delen. Lekkere dingen bedenken én natuurlijk maken. Niet alleen ik maar ook de meiden kunnen het thuis prima houden. Weinig prikkels (al zal het soms even afzien worden nu de badkamer verbouwd wordt), lekker doen waar je zin in hebt en bijtanken.

Toch weet ik dat niet iedereen een vakantie thuis altijd omarmt. Want de kinderen vinden het een paar dagen leuk maar daarna slaat de verveling toe of door het ritme dat wat losgelaten wordt is je gevoelig meisje al snel van slag zonder dat jullie er erg in hebben wat nu precies het probleem is.

Hallo rust, dat ritme

Een vakantie is heerlijk maar feit blijft dat veel gevoelige kinderen het gewoon goed doen op ritme en structuur. Daarom vandaag wat tips om de kerstvakantie leuk te houden met een gevoelig kind.

Tip 1: Wijk niet af

Vaak betekent vakantie loslaten, niet op de tijd letten en we zien wel hoe het loopt. Dat is een heerlijk idee en soms doen kinderen het daar prima op. Maar soms ook niet. Probeer daarom om het ritme van de normale dag zoveel als mogelijk aan te houden als het gaat om eten en slapen. Natuurlijk kan daar best een half uurtje speling in zitten nu. Maar laat het niet te ver afwijken om die biologische klok van je kind niet te ver van slag te laten raken. Wanneer je met eten te lang wacht kan het zijn dat je kind te sterk gaat schommelen met haar bloedsuikerspiegel en dit kan ervoor zorgen dat ze humeurig wordt. Gaat je kind ineens een uur later naar bed? En dat 3 dagen achter elkaar? Dan is het heel begrijpelijk dat het humeurig is of snel(ler) huilt omdat ze minder slaap krijgt dan ze nodig heeft.

Tip 2: Plan niet te veel

Dit jaar is alles anders dus de agenda zal leger zijn dan normaal maar toch wil ik deze tip even benoemen. Kerst is een feest van samen zijn en ik kan me voorstellen dat je nu meer momenten in je agenda gevuld hebt staan met ontmoetingen zodat je elkaar toch kan zien. Zorg ervoor dat je voldoende ruimte tijdens de afspraken hebt zodat je kind de ruimte heeft om bij te komen of zichzelf even kan terugtrekken wanneer dit nodig is.

Tip 3: Zorg voor afleiding

Andere omgeving, ander eten, nieuwe geuren, pratende mensen, overal gezellige lampjes het zijn nogal wat prikkels voor een gevoelig kind. Ga je ergens op visite? Neem iets mee waar je kind zich even mee kan terugtrekken. Een leesboek, kleurtjes, lego, tablet. Dit voorkomt overprikkeling en zo zorg je ervoor dat jullie allemaal een fijne kerst(vakantie) hebben. Ik schreef een blog over de (zomer)vakantie en je kind uitdagen in de vakantie. Hier vind je misschien nog leuke activiteit ideeën voor jouw kind.  

Tip 4: Blijf observeren

Vaak denken ouders dat hun kind het leuk heeft omdat het lekker aan het spelen is of misschien wel heel veel praat en lacht. Maar kinderen hebben het vaak niet in de gaten wanneer het ze te veel wordt. Daarom is het als ouder jouw taak om op je kind te letten. Blijf observeren. Jij als ouder weet als geen ander hoe je een opkomende overprikkeling bij je kind herkent. Merk je dat je kind overprikkeld raakt? Haal het even uit de situatie en zoek samen een rustig plekje op om even te kletsen, alleen terug te trekken en bij te komen.

Tip 5: Wissel af

Wissel actieve en rustige activiteiten af om zowel overprikkeling als onderprikkeling te voorkomen. De dagen in een vakantie duren voor kinderen vaak lang. Ze hebben ineens veel meer tijd om te spelen maar ook meer tijd waarin ze zichzelf moeten vermaken. Spreek met je kind af dat je over een uur samen iets gaat ondernemen (spelletje, speeltuin, wandeling, voorlezen, film kijken, knutselen, iets bakken samen) maar het nu eerst zichzelf nog moet vermaken. Is je kind nog jong? Gebruik dan een kookwekkertje als timer zodat je kind weet dat als het wekkertje afgaat het tijd is om met mama (of papa) iets te gaan doen.  Je kunt niet van een kind vermaken dat het zichzelf de hele dag kan vermaken maar andersom kan je kind ook niet van jou verwachten dat jij de hele dag haar gaat vermaken. Ben hier duidelijk in naar je kind en wissel deze momenten af.

Tip 6: Leuke dingen lijstje

Maak een leuke dingen lijstje. Schrijf er bijvoorbeeld allemaal 3 dingen op die je graag zou willen doen. Als alles opgeschreven is ga je samen bekijken wat er wel en wat niet gedaan kan worden deze vakantie en wanneer jullie dat dan gaan doen. Op ons lijstje staat voor deze vakantie bijvoorbeeld:

  • Iets lekkers bakken
  • 3 gangen menu maken
  • Bioscoopje spelen
  • Samen monopoly doen
  • Pictionary air wedstrijdje spelen
  • Schilderen op nummer met mama
  • Bij elkaar logeren
  • Met Binkie (onze hond) wandelen
  • Bij oma logeren

Jaarwisseling

Na de kerst maar in de kerstvakantie valt natuurlijk ook de jaarwisseling. De jaarwisseling met het mooie maar onverwachts knallende vuurwerk brengt weer hele andere prikkels met zich mee. De jaarwisseling en een hooggevoelig kind, hoe ga je daarmee om?

Kerstvakantie met een gevoelig kind