Home » Tips » Hoogsensitieve vrouw » Ontspanning als hoogsensitief persoon
ontspanning als hoogsensitief persoon

Ontspanning als hoogsensitief persoon

door | 31 okt, 2021 | Hoogsensitieve vrouw

Ontspanning als hoogsensitief persoon. Dit is voor veel hsp-ers echt een terugkerende worsteling. Je weet dat je het nodig hebt om voldoende rustmomenten te pakken maar je (hoofd) staat ook altijd aan en zegt sneller ja dan dat je nee zegt…

 

Waarom is ontspanning belangrijk?

Ontspanning is belangrijk voor je hersenen, te veel en langdurige spanning zorgt ervoor dat je hersenen minder goed functioneren. Je gaat dingen vergeten, komt mogelijk niet meer goed uit je woorden of reageert trager op situaties. Emoties en dan voornamelijk negatieve emoties komen dieper binnen en zijn lastig op te vangen. Door je hersenen voldoende hersteltijd te bieden, simpelweg door voldoende te ontspannen, is dit te voorkomen. Je hersenen zijn er niet voor gemaakt om altijd maar aan te staan. 

 

Waarom is ontspanning als hoogsensitief persoon belangrijk? 

Ontspanning is voor hoogsensitieve personen extra belangrijk omdat de hersenen van hsp-ers veel meer prikkels en vaak ook emoties te verwerken krijgen dan personen zonder deze eigenschap. Door het altijd aan staan van de hersenen en de vele signalen die er binnenkomen raak je als hoogsensitief persoon sneller overspannen. Je hersenen draaien overuren om alle informatie te verwerken en je hoogsensitief brein overdenkt alles nog eens extra. Door voldoende momenten van ontspanning in te lassen en een mooi balans te vinden in ontspanning en inspanning is je draagkracht in balans met je draaglast. 

 

Hoeveel ontspanning heb ik als hoogsensitief persoon nodig? 

Hoeveel ontspanning jij als persoon nodig hebt is voor iedereen weer anders en heeft te maken met jouw draagkracht. Wat kun jij aan? Hoeveel tijd heeft je lijf nodig om te herstellen en prikkels te verwerken? Daarnaast is het ook van belang om te kijken naar welke manier van ontspanning bij je past, hierin is afwisseling ook zeker belangrijk.

Sporten, wandelen, een lunch met een vriendin zijn voor jou misschien momenten van ontspanning maar zijn niet volledig ontspanning voor je lichaam. Het is daarom ook belangrijk om voldoende lichamelijke rustmomenten in te plannen waar je je lichaam maar ook je hersenen rust geeft van de vele prikkels die er op je af komen. Een bad of douche, een avondje op de bank met een fijn boek of een fijne meditatie kan dan een waardevolle afwisseling zijn voor de juiste balans in ontspanning. 

 

Hoe zorg ik voor meer me-time?

Een vraag die ik vaak van moeders krijg is hoe ze kunnen zorgen voor meer me-time momenten voor zichzelf in hun drukke dagelijks leven met (jonge) kinderen. Wat voor mij heel erg geholpen heeft is het gaan werken met een planner om inzicht te krijgen in mijn dagelijks leven en de momenten waarop er ruimte is, of gemaakt kan worden, voor tijd voor mijzelf. 

Ik raad je dan ook aan wanneer je als hoogsensitief persoon meer ontspanning wil inlassen je start met plannen. Je plant dan eerste de afspraken in die echt moeten (die waar je niet onderuit kan) en daarna direct de momenten waarop je tijd voor jezelf wil pakken. Daarna plan je pas verder met andere taken.

Door ontspanning daadwerkelijk in te plannen en te blokken in je planning maak je een afspraak met jezelf waardoor je het minder snel annuleert. Ga voor jezelf na waar jij van kan ontspannen, houdt hierbij ook rekening met lichamelijke en geestelijke ontspanning voor het juiste balans. 

 

Valkuilen voor hsp-ers. 

Natuurlijk zijn er als hoogsensitief persoon valkuilen in ontspanning zoeken. Ik wil er een aantal met je delen om te voorkomen dat jij in dezelfde valkuilen stapt. 

  • Te snel ja zeggen: leer jezelf aan om niet direct ja te zeggen wanneer iemand iets van je vraagt. Gun jezelf de tijd om te bekijken en vooral voelen of de uitnodiging of vraag iets is waar jij energie voor hebt. Twijfel je? Geef aan dat je er later vandaag op terug komt. 
  • Jezelf op de laatste plek zetten: als hoogsensitief persoon heb je de neiging om jezelf op de laatste plaats te zetten en je me-time moment te skippen omdat het voor een ander beter uitkomt. Doe dit niet! Jij bent ook belangrijk, niemand heeft er iets aan wanneer jij je lichaam te veel belast en minder kan functioneren. Daarnaast is het voor je kinderen een heel goed voorbeeld wanneer jij aan jezelf denkt geef je dit indirect mee aan je kind. 
  • Ontspanning vs inspanning: wat voor jou als ontspanning voelt hoeft niet altijd ontspanning te zijn voor je lichaam en hersenen. Ben je bewust van je eigen energiegevers en deel ze in onder inspannende ontspanning (gezellige afspraken, uitjes, sporten) en volledige ontspanning (bankhangen, een bad en bijvoorbeeld floaten is voor mij ook een diepe ontspanning). 

 

Voel jij dat je steeds weer over je eigen grens gaat en te weinig ontspanning voor jezelf creëert? Voel je tegelijk ook de behoeften om je verhaal te doen en mij mee te laten denken over jouw situatie. Plan hier dan direct een gratis inzicht sessie met mij in. 

Ik kijk er naar uit je te spreken. 

 

Over Mandy

over Mandy

Door mijn hoogsensitieve dochters kwam ik erachter dat ik zelf ook deze eigenschap met me meedraag. Puzzelstukjes vielen op hun plek. Ik ben me gaan verdiepen in hooggevoeligheid en volgde meerdere trainingen.

Mijn kracht is dat ik zelf hoogsensitief ben waardoor ik niet alleen kan begeleiden en adviseren vanuit de boeken maar ook als ervaringsdeskundige. Hierdoor heb ik aan weinig woorden genoeg.

Gerelateerde artikelen

Stemmingswisselingen en hsp

Stemmingswisselingen en hsp

Stemmingswisselingen komen voor bij volwassenen en kinderen. Veel volwassenen hsp-ers vinden het lastig om eigen emoties te onderscheiden van die van hun omgeving terwijl kinderen vaak nog erg worstelen met hun eigen intense emoties.

Lees meer
Hoe geef ik mijn grens aan bij mijn kind?

Hoe geef ik mijn grens aan bij mijn kind?

‘Ze is echt heel lief, leuk en ik hou echt van haar. Maar soms kan ik haar echt even niet meer om me heen hebben.’

Dit zijn de woorden van een moeder tijdens een sessie. Ze schiet vol als ze deze woorden uitspreekt. Want je moet natuurlijk wel een slechte moeder zijn om dit te ervaren. Je bent moeder maar ook gewoon een vrouw die haar eigen worstelingen en emoties heeft. Je bent ook gewoon een mens die niet eindeloos hoog in haar energie kan zitten en fouten mag maken. Je hebt net als ieder ander persoon gevoelens en emoties die je niet uit hoeft te schakelen.

Lees meer
Hoogsensitief en herfst

Hoogsensitief en herfst

Hoogsensitief zijn brengt ieder seizoen weer nieuwe prikkels met zich mee. Omdat mijn artikel met tips over hoogsensitief in de lente veel gelezen is heb ik vandaag voor jou ook enkele tips om de overgang tussen zomer en herfst aangenamer te maken en je bewust te maken van kleine eenvoudige stappen die je kan toevoegen om prikkels ook in de herfst de baas te zijn.

Lees meer

0 reacties

Tweet
Share
Share
Pin