Home » Tips » Hoogsensitieve vrouw » Hoogsensitief en herfst
Hoogsensitief en herfst

Hoogsensitief en herfst

door | 7 sep, 2021 | Hoogsensitieve vrouw

Het is herfst! Als hoogsensitief persoon heb ik altijd dubbele gevoelens als de herfst er weer aan zit te komen.

De zomer is heerlijk.  We zijn allemaal meer buiten, spontane barbecues met vrienden of familie en een uitstapje of terrasje pakken doe ik in de zomer ook net wat sneller. Maar het is wel een seizoen met veel prikkels. Sociale contacten vinden vaker in groepen plaats en door de fijne zomeravonden is mijn dag ook vaak langer. Mijn bed lijkt minder hard te roepen dan wanneer het herfst of winter is.

Herfst is zo heerlijk knus

De mooie natuurtinten buiten, het vroeger donker zijn en de wind die om het huis raast maken het binnen knus. Kaarsjes aan, dekentje op de bank en een kop thee die je verwarmt. Iets waar ik ontzettend naar uit kan kijken aan het eind van de zomer.

Ik heb dan vaak ook echt de behoeften om te cocoonen. Heerlijk!

Herfst en hsp

De herfst is voor mij het seizoen om op te laden, te ont prikkelen en tegelijkertijd zorgt de herfst voor mij als hoogsensitief persoon ook voor vervelende prikkels waar ik niet op zit te wachten.

Die vervelend wind bijvoorbeeld. Ik deelde het al eens eerder maar wanneer het flink waait raak ik sneller overprikkeld. Mijn haren gaan alle kanten op, het geluid van de wind in mijn oren zorgen ervoor dat ik sneller overprikkeling ervaar.

Mijn artikel met tips voor de lente is een veel gelezen artikel, de tips worden erg gewaardeerd. Daarom heb ik ook voor jou als hoogsensitief persoon in de herfst ook een aantal tips verzameld.

Tips voor hoogsensitief zijn in de herfst

  1. Zeker in het begin van de herfst kan de temperatuur erg uit een lopen. Als de zon doorkomt kan het erg aangenaam zijn maar wanneer deze fijne warmtebron achter een dik pak wolken verdwijnt koelt het in slechts enkele seconden flink af. Laagjes kleding aantrekken of een tussen jasje meenemen zorgt ervoor dat warmte en/of kou je minder prikkel schommelingen geven.
  2. Ook in de herfst schijnt de zon. Ben jij sterk gevoelig met je ogen en reageer jij op het felle licht van de zon? Zorg er dan ook in dit seizoen voor dat je standaard een zonnebril mee neemt.
  3. De herfst zorgt er vaak automatisch voor dat je meer binnen zit. Lekker cocoonen gaf ik al aan. Niks mis mee en heel fijn om op te laden. Maar het is direct ook een valkuil. Het is vaak erg positief om in de natuur te zijn. De frisse buitenlucht en de schoonheid van de natuur die de herfst met zich meebrengt is wonderlijk mooi. Dus zorg ervoor dat je voldoende buiten bent. Maak een boswandeling, pak de fiets in plaats van de auto of drink in de tuin een kop thee.
  4. Een seizoen heeft eigen energie. Dit beleven veel personen op een eigen manier toch geeft de herfst over het algemeen minder energie dan bijvoorbeeld de zomer. Is dit bij jou ook zo? Je kan jezelf dan vast voorstellen dat wanneer jij door blijft gaan op het energieniveau van de zomer terwijl jij in de herfst lager in je energie zit je te veel van jezelf vraagt en je laag in je energie zit. Door jezelf aan te passen op het seizoen ervaar jij meer balans en minder schommeling tussen de seizoenen. Dit kun je bijvoorbeeld eenvoudig doen door een half uur eerder je bed in te gaan wanneer je merkt dat je door de herfst lager in je energie zit.

Het is ook een stukje mindset

En dan het laatste wat ik je mee wil geven is dat het ook een stukje mindset is. Als jij geen fan bent van de herfst en je dit continu aan jezelf kenbaar maakt ervaar je geen positieve energie en kom je in een negatieve flow. Heb jij dit artikel met veel plezier gelezen en ben je op zoek naar meer tips over hoogsensitief zijn? Download mijn e-book over hoogsensitief zijn en ontvang een aantal fijne gratis tips.

 

Over Mandy

over Mandy

Door mijn hoogsensitieve dochters kwam ik erachter dat ik zelf ook deze eigenschap met me meedraag. Puzzelstukjes vielen op hun plek. Ik ben me gaan verdiepen in hooggevoeligheid en volgde meerdere trainingen.

Mijn kracht is dat ik zelf hoogsensitief ben waardoor ik niet alleen kan begeleiden en adviseren vanuit de boeken maar ook als ervaringsdeskundige. Hierdoor heb ik aan weinig woorden genoeg.

Gerelateerde artikelen

De meest gemaakte denkfouten over hoogsensitieve personen.

De meest gemaakte denkfouten over hoogsensitieve personen.

Feit is dat wanneer je niet lekker in je vel zit of uit balans bent je energieniveau een van de eerste dingen is dat van slag raakt. Als hoogsensitief persoon heb je meer hersteltijd nodig en hier past voldoende rust en slaap ook bij. Door voldoende van beide te nemen zorg je ervoor dat je energieniveau in balans blijft.

Lees meer
Ontspanning als hoogsensitief persoon

Ontspanning als hoogsensitief persoon

Ontspanning is belangrijk voor je hersenen, te veel en langdurige spanning zorgt ervoor dat je hersenen minder goed functioneren. Ontspanning is voor hoogsensitieve personen extra belangrijk omdat de hersenen van hsp-ers veel meer prikkels en vaak ook emoties te verwerken krijgen dan personen zonder deze eigenschap.

Lees meer
Stemmingswisselingen en hsp

Stemmingswisselingen en hsp

Stemmingswisselingen komen voor bij volwassenen en kinderen. Veel volwassenen hsp-ers vinden het lastig om eigen emoties te onderscheiden van die van hun omgeving terwijl kinderen vaak nog erg worstelen met hun eigen intense emoties.

Lees meer

0 reacties

Tweet
Share
Share
Pin