Home » Tips » Hoogsensitieve vrouw » De meest gemaakte denkfouten over hoogsensitieve personen.
denkfout hoogsensitieve personen

De meest gemaakte denkfouten over hoogsensitieve personen.

door | 13 mrt, 2022 | Hoogsensitief algemeen, Hoogsensitieve vrouw

Vaak als ik over hoogsensitief zijn praat in mijn omgeving dan krijg ik te horen dat hoogsensitieve personen altijd moe zijn, worstelen met hun emoties en niet van drukke omgevingen en gezelligheid houden. Dit zijn veel gemaakte denkfouten over hoogsensitieve personen. Vaak is het zo dat personen zonder deze eigenschap dit etiket aan hsp-ers hangen maar ik zie ook steeds vaker dat hoogsensitieve personen er zelf ook écht in zijn gaan geloven door eigen ervaringen. 

 

Een hoogsensitief persoon is snel moe.

Feit is dat wanneer je niet lekker in je vel zit of uit balans bent je energieniveau een van de eerste dingen is dat van slag raakt. Als hoogsensitief persoon heb je meer hersteltijd nodig en hier past voldoende rust en slaap ook bij. Door voldoende van beide te nemen zorg je ervoor dat je energieniveau in balans blijft.

Maar juist dat is vaak zo ontzettend lastig als je hoogsensitief bent. Want ook hoogsensitieve personen maken een denkfout. Ze denken namelijk dat ze er altijd voor hun omgeving moeten zijn, dat er heel wat van gevonden wordt wanneer ze even tijd voor zichzelf pakken en denken ook dat ze altijd maar door moeten gaan omdat die verdomde lat altijd maar zo hoog moet liggen. 

Dat is de eerste denkfout maar dus ook gewoon fout die gemaakt wordt door hoogsensitieve personen zelf. Er wordt onderschat hoe belangrijk dat stukje balans in energie is. Hoe bizar serieus je jouw energieniveau mag nemen. Juist omdat dit vaak niet gebeurt ervaren hsp-ers vaak enorme vermoeidheid tijdens het dagelijks leven. 

Signalen van een korter lontje, extreme vermoeidheid, stemmingswisselingen, vergeetachtigheid en huilbuien worden genegeerd of niet toegewezen aan een tekort aan energie en in plaats van het probleem onder ogen te zien en open te staan voor aanpassingen worden de kiezen op elkaar gezet en op hetzelfde tempo doorgegaan. Je omgeving ziet je vermoeidheid, jij voelt je vermoeidheid en je hoogsensitieve stukje krijgt hiervan de schuld.

Maar ik en de vele vrouwen die ik in mijn praktijk al heb mogen begeleiden hebben mogen ervaren dat het niet de vermoeidheid is die past bij hoogsensitief zijn en je prima in je energieniveau kan zitten wanneer er balans is in je dagelijks leven. Simpelweg door je hoogsensitieve jij te leren kennen, te omarmen en te focussen op je dagelijks leven wat anders ingericht mag gaan worden. Is dit in balans dan ga je merken dat deze denkfout uit jouw systeem mag verdwijnen.

 

Hoogsensitieve personen zijn snel emotioneel.

Ik weet dat er veel hoogsensitieve personen zijn die niet lekker in hun vel zitten waardoor ze zichzelf naar eigen zeggen zien veranderen in een emotioneel wrak. Toch is ook dit weer een typische denkfout over hoogsensitieve personen. Je bent niet standaard snel emotioneel omdat je hoogsensitief bent. 

Nee, ook dit heeft weer te maken met hoe jouw balans in het dagelijks leven is, wat jouw energieniveau is en in welke mate van prikkelverwerking jij zit. Heb jij een drukke dag gehad waarin je niet hebt kunnen ontspannen en waar je veel prikkels op je af hebt gehad dan is de kans groot dat je meer last hebt van stemmingswisselingen, huilbuien en/of een kort lontje. 

Dit heeft in deels te maken met hoogsensitief zijn omdat je gevoeliger bent voor sfeer en emoties in een ruimte. Wanneer jij samenwerkt met een collega die niet lekker in zijn vel zit dan voel je dit sterker aan dan personen zonder deze eigenschap. Is het voor jou lastig jezelf af te sluiten voor deze sfeer en emoties dan ga je dit merken in jouw lijf en indirect kan dit van invloed zijn op jouw dagverloop. Maar vaak is dat niet de oorzaak. 

Meestal is het zo dat je te veel van jezelf gevraagd hebt op een dag zonder voldoende tijd om op te laden en te ontspannen. Je hebt alles gegeven waardoor je energieniveau uit balans is en overprikkeling ligt hierdoor sneller op de loer. Dat brengt wisselingen in humeur met zich mee en de vele prikkels die binnenkomen worden steeds minder makkelijk te verdragen. Dit maakt dat je emotioneel labiel wordt en reageert op een manier dat je niet van jezelf gewend bent. 

Zit jij als hoogsensitief persoon lekker in je vel dan merk je dat je emoties ook prima in balans zijn en is ook dit een denkfout over hoogsensitieve personen die je regelmatig terug ziet komen zonder dat het helemaal terecht is.

 

Als je hoogsensitief bent dan houdt je niet van gezelligheid.

Een veelgemaakte denkfout is dat hoogsensitieve personen niet van gezelligheid en samenzijn houden. Dit wordt vaak al snel zo ingevuld omdat drukke locaties voor meer prikkels zorgen en veel hoogsensitieve personen regelmatig zichzelf even willen terugtrekken om bij te komen. Maar dat iemand het nodig heeft om alleen te zijn zodat het de prikkels kan verwerken en kan opladen wil niet zeggen dat iemand niet graag onder de mensen is. 

Sterker nog het opladen en terugtrekken is nodig zodat het daarna weer onder de mensen kan zijn en mee kan genieten van alle gezelligheid. Waar het dan weer intens van kan genieten. Alleen-tijd zoals dit steeds vaker genoemd wordt blijkt uit meerdere onderzoeken echt een fundamentele behoeften te zijn waar veel meer gehoor aan zou mogen worden gegeven. Niemand is gemaakt om altijd aan te staan en altijd onder de mensen te zijn. De tijd die je nodig hebt om alleen door te brengen verschilt per persoon.

Weet jij van jezelf hoeveel alleen-tijd jij nodig hebt? 

 

Voldoende ontspanning als hoogsensitief persoon is het sleutelwoord.

Ontspanning, tijd voor jezelf om op te laden en alleen-tijd zijn dus een belangrijk onderdeel om een fijn balans te creëren in jouw dagelijks leven. Door op de juiste momenten een stapje terug te doen en jezelf af en toe eens lekker te verwennen met een langer moment voor jezelf gaat jouw leven met hoogsensitief zijn er heel anders uit zijn. Ik ben er al ruim 3 jaar het levende bewijs van en durf nu hardop uit te spreken dat ik een hoogsensitief persoon ben die dit prima onder controle heeft waardoor ik lekker in mijn vel zit, ik een leukere mama en partner ben en kan genieten van momentjes voor mezelf. 

6 jaar geleden zag dit er heel anders uit en dacht ik dat ik nooit meer de positieve kanten van alles in kon zien en ik altijd zou moeten blijven worstelen met vermoeidheid en hoogsensitief zijn. 

Veel vrouwen die ik spreek geven aan dat ze sinds ze moeder zijn geworden niet meer aan tijd voor zichzelf toe zijn gekomen omdat er altijd wel iets te doen is wat ze belangrijker vinden. Ze zijn vergeten wat ze leuk vinden om te doen, hoe ze ontspannen en wat hobby’s waren. Even niks doen voelt vaak zelfs fout en geeft stress. 

onstpanning pakket deltas

Ultiem geluksmomentje dit pakketje ♥

 

Hieronder een aantal fijne momenten die je met 15 minuutjes voor jezelf vrij te maken al kan oppakken en waar je ook nog eens heel fijne stappen mee mag zetten.

  1. Kleuren voor volwassenen
    Mijn dochters vinden het gezellig als ik samen met ze aan tafel ga zitten kleuren. Ik
    kocht een kleurboek voor volwassenen en kleurpotloden voor mijzelf. Inmiddels heb
    ik al heel wat kleurboeken vol gemaakt en vind ik het stiekem heerlijk om mijn hoofd
    even uit te zetten door bezig te zijn met kleuren. Momenteel ben ik begonnen in dit 
    prachtige kleurboek ‘magical ocean’ van uitgeverij Deltas.
  2. Schrijf het van je af
    Iets wat ik niet dagelijks doe maar wel heel fijn vind om te doen is schrijven.
    Mijmeren op papier wordt dit ook genoemd. Lekker je hoofd leegmaken en vanuit
    een heerlijk flow alles van je afschrijven. Het geeft overzicht, je hoofd raakt leeg en
    het werkt heel ontspannen. Zie het als een soort dagboek van jouw gedachten. 
  3. To do, not to do
    Ken je dat, je hoofd zit vol met een waslijst aan alles wat je nog wil doen, wat er nog geregeld moet worden of waar je eigenlijk al langere tijd aandacht voor wil hebben maar steeds weer komt het er niet van. Dat zorgt vaak voor een onrustig gevoel en een vol hoofd.Soms is het letterlijk en figuurlijk een druk op je schouders. Ik ben gek op mooie notitieboekjes en schrijf standaard mijn hersenspinsels en dingen die ik nog moet doen, wil doen of eigenlijk niet NU wil doen maar nog wel ooit wil doen op . Dat afvinken na het uitvoeren van een taak voelt trouwens heerlijk! 
  4. Planten hier, planten daar…
    Ik deelde er afgelopen week op mijn socials al iets over maar ik vind het dus echt heerlijk om met planten bezig te zijn, ze te verzorgen en zien groeien. Veel vrouwen denken dat het niks voor hun is en ik moet bekennen dat ik dit zelf een paar jaar geleden ook dacht. Inmiddels ben ik de trotse “mama” van 25 planten (!). Wil jij ook een poging wagen? Deze plantengids met heel fijne verzorgingstips voor de meest populaire kamerplanten gaat je hier lekker easy bij helpen. 
  5. Kop thee en NIKS
    Dit voelt in het begin heel onwennig maar het is zo goed om 15 minuten per dag even echt helemaal niks te doen. Geen telefoon of ander scherm aan, weinig prikkels in de omgeving en heel bewust een kop thee of koffie drinken terwijl je voor je uit zit te staren. 
  6. Tijdschrift, luisterboek, lezen
    Lezen is de ultieme mentale ontspanning voor veel vrouwen. Of dit nu een tijdschrift, leesboek, luisterboek of misschien een podcast is dat maakt niet uit. Zoek de manier waar jij van tot rust komt en waar jij je prettig bij voelt. Zelf plan ik twee keer per week 30 minuten in om te lezen en heb ik mezelf als doel gesteld in 2022 twintig boeken te willen lezen. Ik heb zelf een abonnement bij kobo lezen en luisteren. Dit bevalt mij zo goed!
  7. Bewegen
    Bewegen heb ik zelf een haat liefde verhouding mee. Ik weet dat het goed voor je is en gezond maar het voelt voor mij niet echt als ontspanning. Toch kan ik echt genieten en opladen van een fijne wandeling. 

 

Wil jij echt met jezelf aan de slag en schreeuwt jouw lichaam al weken om meer alleen-tijd, meer ontspanning en minder druk van buitenaf maar weet jij niet hoe je dit in jouw drukke leven kan creëren? Dan is de mini HSP retreat wat jij nodig hebt. Samen met maximaal 5 andere hoogsensitieve vrouwen opladen, ontspannen en werken aan jezelf in één dag. Iets waar jij hierna je leven lang profijt van mag gaan hebben. 

Gun jij jezelf dit cadeautje? Er zijn maar 6 plekken vrij dus vol = vol.

Over Mandy

over Mandy

Door mijn hoogsensitieve dochters kwam ik erachter dat ik zelf ook deze eigenschap met me meedraag. Puzzelstukjes vielen op hun plek. Ik ben me gaan verdiepen in hooggevoeligheid en volgde meerdere trainingen.

Mijn kracht is dat ik zelf hoogsensitief ben waardoor ik niet alleen kan begeleiden en adviseren vanuit de boeken maar ook als ervaringsdeskundige. Hierdoor heb ik aan weinig woorden genoeg.

Gerelateerde artikelen

Ontspanning als hoogsensitief persoon

Ontspanning als hoogsensitief persoon

Ontspanning is belangrijk voor je hersenen, te veel en langdurige spanning zorgt ervoor dat je hersenen minder goed functioneren. Ontspanning is voor hoogsensitieve personen extra belangrijk omdat de hersenen van hsp-ers veel meer prikkels en vaak ook emoties te verwerken krijgen dan personen zonder deze eigenschap.

Lees meer
Stemmingswisselingen en hsp

Stemmingswisselingen en hsp

Stemmingswisselingen komen voor bij volwassenen en kinderen. Veel volwassenen hsp-ers vinden het lastig om eigen emoties te onderscheiden van die van hun omgeving terwijl kinderen vaak nog erg worstelen met hun eigen intense emoties.

Lees meer

0 reacties

Tweet
Share
Share
Pin