Home » Tips » Hoogsensitief kind opvoeden » Slaapproblemen bij hoogsensitieve kinderen
slaapproblemen hoogsensitief kind

Slaapproblemen bij hoogsensitieve kinderen

door | 25 aug, 2020 | Hoogsensitief kind opvoeden

Veel hoogsensitieve kinderen hebben moeite met slapen. Slaapproblemen bij hoogsensitieve kinderen kan verschillende oorzaken hebben, denk aan

In mijn praktijk begeleid ik veel kinderen (of moeders, wanneer het kind nog te jong is om te begeleiden of wanneer de afstand te ver is en er dus online gecoacht wordt.) die hoogsensitief zijn en problemen met (in)slapen hebben.

Dat lijkt misschien geen groot probleem, maar dat kan het wel worden. Een kind dat niet goed slaapt kan in een spiraal komen waarin het niet kan slapen en tegelijkertijd te moe is om in slaap te vallen. Dat wil je voorkomen. Daarnaast kunnen kinderen die moeilijk in slaap kunnen komen verschillende problemen ontwikkelen. Denk aan groei- of ontwikkelingsachterstand, chronische vermoeidheid en verminderde schoolprestaties. Natuurlijk is het voor jou als ouder ook geen pretje. Je loopt 10x naar boven toe en merkt dat je lontje steeds korter wordt.

Slaapproblemen bij hoogsensitieve kinderen door overprikkeling

Wanneer een kind veel prikkels te verwerken heeft draait het hoofdje overuren. Dit is een van de meest voorkomende redenen van slaapproblemen. Dit is te voorkomen door ritme, structuur en consequent handelen. Natuurlijk is dit niet in een paar uur opgelost, nee hier gaan enkele dagen, misschien wel een week of wat overheen.

Piekergedachten en niet kunnen slapen

Hoogsensitieve kinderen zijn een ster in piekeren. Hun hoofd draait de hele dag overuren; ze horen, zien en ervaren alles intens. Zo ook dingen die in hun omgeving gezegd en gehoord worden. Omdat deze kinderen vaak pas tot rust komen wanneer ze op bed liggen, in een rustige omgeving, begint hun hoofdje dan pas tot rust te komen. Maar eigenlijk komen juist door die rust de piekergedachten op gang. Want op het journaal was een brand en wat nou als die brand hier komt? En ik slaap? En dan niet weg kan? Of je kind zag (of voelde) dat een klasgenootje verdrietig was en denkt hier nu in bed over na. Je kunt dit als ouder deels voorkomen om na het avondeten een vast momentje te prikken om de dag even door te nemen. Of juist net voor het naar bed gaan even samen op de kamer. Vraag je kind wat er goed ging, wat er minder goed ging of vraag gewoon of het je nog wat wil vertellen of er nog iets in dat hoofdje zit wat het kwijt wil. Dit werkt bij ons erg goed.

Vaak zorgt een vakantie of uitje ook voor piekergedachten. Over het slapen in een andere omgeving en in de vakanties schreef ik eerder al een blog.

Niet slapen omdat het zich zorgen maakt.
Een van onze dochters kan zich erg zorgen maken over andere, ze voelt situaties en sferen heel goed aan. Ze ziet de emoties bij mensen en denkt hier dan erg over na. Vaak komt dit er in bed pas uit. Onze andere dochter kan zich al dagen van tevoren zorgen maken over bijvoorbeeld een verjaardag of een activiteit op school. Het gaat dan allemaal anders dan ze gewend is en dat vindt ze heel erg moeilijk.

Angst en slaapproblemen
Veel kinderen hebben wel eens een angst. Zo ook kinderen met de eigenschap hoogsensitief. Doordat een hoogsensitief kind vaak dieper denkt dan andere kinderen kan een angst zich dieper ontwikkelen wanneer je kind hier niet over met je in gesprek gaat. Zo had onze dochter vorig jaar echt moeite met in slaap komen omdat ze bang was voor inbrekers. We konden van alles vertellen aan haar maar in haar hoofdje zat het anders.
Uiteindelijk is het goed gekomen en heb ik haar met wat begeleiding van haar piekergedachten af kunnen helpen.

Vermoeidheid
Kinderen die te moe zijn kunnen moeilijker in slaap komen. Dit klinkt misschien raar want als je moe bent dan ga je slapen. Maar feit is dat hoogsensitieve kinderen het erg goed doen op een goede nachtrust. Ook hebben ze vaak meer slaap nodig door de vele prikkels die ze binnenkrijgen (tot wel 8x zoveel als niet sensitieve personen!). Het is daarom echt van belang dat je kind op vaste tijdstippen naar bed gaat, een herkenbaar ritueel doet het hier meestal goed bij.

 

Slaapproblemen komt ook voor bij volwassenen.

Je ziet niet alleen slaapproblemen bij hoogsensitieve kinderen ook volwassenen en pubers lopen tegen problemen met slapen aan. Daarom heb ik hieronder enkele tips opgesteld die jou (of je puber) zouden kunnen helpen bij het vinden van een beter slaappatroon.

 

  • Sluit je dag af met een ontspannende activiteit; lees een boek of maak een wandeling.
  • Bepaal een vast tijdstip om te gaan slapen, de meeste volwassen hsp’ers doen het goed op minimaal 8 uur slaap per nacht.
  • Zorg overdag voor voldoende rustmomenten.
  • Drink na 20.00 uur geen dranken met alcohol en/of cafeïne meer.
  • Nuttig niet te veel voedingsmiddelen met suiker na 20.00 uur.
  • Probeer positief te blijven kijken naar en denken over slapen. Dit is iets wat we nodig hebben en het heeft weinig positief effect wanneer je al met een negatief gevoel je bed in stapt.
  • Slaap overdag niet. Hoe verleidelijk dit misschien ook is, het verstoord je dag/nachtritme.
  • Probeer ook een vast tijdstip om op te staan te hebben. Dit kan in het weekend best een uurtje later zijn maar wijk hier niet te veel van af.
  • Leg voor je gaat slapen alles klaar wat je morgen nodig hebt; dit geeft rust in je hoofd.
  • Schrijf voor je gaat slapen dingen op die je niet wil/moet vergeten. Ook dit zorgt voor rust in je hoofd. Wanneer je hoofd te vol is zal het zich lastiger kunnen toegeven aan vermoeidheid.
  • Zorg het uur voor je gaat slapen voor een ontspannen activiteit.
  • Neem een warme douche voor je gaat slapen, een warm voetbad met lavendel kan ook prettig werken voor het slapen gaan. Zelf kan ik heel moeilijk in slaap vallen met koude voeten.
  • Smeer je in met lavendelolie/ bodylotion met lavendel, lavendel helpt je te ontspannen.
  • Zorg ervoor dat je overdag voldoende in de buitenlucht bent geweest.
  • Laat je telefoon weg zodra je in bed stapt.
  • Lees eventueel nog even een boek voor je gaat slapen.
  • Zorg voor voldoende verduistering in je slaapkamer.
  • Ga je toch piekeren? Schrijf het op en verleg je focus daarna naar je ademhaling. Leg eventueel een hand op je buik om diepere focus te creëren.

 

Ervaar jij problemen met slapen? Wil jij je hart luchten en/of ben je benieuwd wat ik voor jou kan betekenen? Plan dan een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek in.

Over Mandy

over Mandy

Door mijn hoogsensitieve dochters kwam ik erachter dat ik zelf ook deze eigenschap met me meedraag. Puzzelstukjes vielen op hun plek. Ik ben me gaan verdiepen in hooggevoeligheid en volgde meerdere trainingen.

Mijn kracht is dat ik zelf hoogsensitief ben waardoor ik niet alleen kan begeleiden en adviseren vanuit de boeken maar ook als ervaringsdeskundige. Hierdoor heb ik aan weinig woorden genoeg.

Gerelateerde artikelen

Hoogsensitief kind en feest

Hoogsensitief kind en feest

Het is feest! Iedereen is in vrolijke stemming, de feestvierder (of in ieder geval de organisatie) heeft een gezonde spanning en er hangen overal ballonnen, slingers en natuurlijk mag de muziek niet ontbreken. Uiteindelijk komen er ook nog veel gasten om het feest compleet te maken. Superleuk! Of toch niet?

Lees meer

0 reacties

Tweet
Share
Share
Pin