Home » Tips » Hoogsensitief kind opvoeden » Slaapritme bij hoogsensitief kind
slaapritme hoogsensitief kind

Slaapritme bij hoogsensitief kind

door | 25 jun, 2021 | Hoogsensitief kind opvoeden

‘Slaap lekker meisje, tot morgen.’ zeg je tegen je dochter terwijl je haar slaapkamer deur sluit. Je loopt de trap af, duikt in het lekkerste hoekje van de bank en maakt je klaar voor een heerlijke rustige avond waar je niet meer van dat plekje weg gaat.

Slaapproblemen en verstoord slaapritme bij een hoogsensitief kind

Helaas verloopt dat niet altijd zo. Veel ouders van hoogsensitieve kinderen bespreken in mijn praktijk regelmatig hun zorgen en worsteling rondom het slaapritme of slaapritueel van hun kind. Want wanneer dit zich afspeelt hebben veel moeders een innerlijke worsteling; ze willen er voor hun kind zijn maar verlangen ook zo naar een moment voor onszelf.

Het slaapritme bij een hoogsensitief kind verloopt vaak net even wat anders waardoor veel ouders het zelfs vervelend vinden dat hun hoogsensitief kind slecht slaapt. Ik ben zelf gezegend met twee heel goede slapers maar ook wij kennen momenten dat dit even anders gaat. In periodes dat een van onze dochters veel prikkels te verwerken heeft of spanning ervaart mogen wij gemiddeld nog 3 keer naar onze dame toe en zijn we vaak 1.5 uur verder voordat ze slaapt.

Slecht slaapritme bij een hoogsensitief kind: vervelend voor ons maar ook voor je kind.

Hoe vervelend dat spoken bij het slapen gaan ook is. Bedenk je dat je kind dit niet voor niks doet. Het is net zo vervelend voor je hoogsensitief kind dat het slecht slaapt als voor jou als ouder. Zeker wanneer dit slaappatroon zich enkele dagen lang voordoet en je kind door een tekort aan slaap een steeds korter lontje krijgt.

Dat korter lontje zorgt er indirect ook voor dat je kind prikkels minder goed aan kan. Overprikkeling bij je hoogsensitief kind ligt dan sneller op de loer. En wanneer jij te weinig tijd voor jezelf kunt vrij maken in deze periode wordt jouw lontje ook weer korter. Met als resultaat een negatieve spiraal waar jullie beide in terecht komen.

Je kind staat de hele dag aan met alle voelsprieten (zintuigen) op scherp. Het kleinste detail komt binnen en wordt opgezogen. Tot rust komen doet je kind niet echt. De tijd om te ontspannen is er wel maar ook dan komen er prikkels binnen. Pas wanneer je kind naar bed gaat en het tot rust komt in die donkere kamer zonder prikkels gaat dat mooie hoofdje de dag verwerken. Fijne momenten, minder fijne momenten, ruzies of gesprekken die het opgevangen heeft komen voorbij. Allemaal oorzaken van een verstoord slaapritme bij een hoogsensitief kind.

In slaap vallen is dan als hoogsensitief kind niet makkelijk.

De vele prikkels van die dag worden op dat moment, in het donker verwerkt. Dit kan ervoor zorgen dat je kind:

  • lang wakker ligt door de vele piekergedachten
  • vroeg in slaap valt maar in de nacht wakker wordt
  • jou als vertrouwd persoon nodig heeft om de dag mee te verwerken
  • angsten ontwikkeld door eigen gedachten die het aan dingen koppelt
  • verdrietig wordt door iets dat het heeft meegemaakt en nu aan het verwerken is.

Hoe ga je hier als ouder mee om? Ik kan hier helaas geen toverformule voor geven omdat elk kind anders is en ik jouw mening als ouder belangrijk vindt bekijk ik verstoring en onrust in slaap bij een hoogsensitief kind het liefst per situatie. Toch geef ik je hieronder een aantal tips.

8 tips voor een verstoord slaapritme bij hoogsensitieve kinderen.

  1. Zorg voor een rustig moment voor het slapen gaan. Om je kind de ruimte te geven voor het doen van haar verhaal raad ik ouders aan om 15 minuten met je kind op de bank te zitten en te kletsen of even samen te lezen maar vooral ook lichamelijk contact. Knuffelen zorgt voor geborgenheid en veiligheid.
  2. Weet jij dat je kind vaak spanning opbouwt voor nieuwe situaties of momenten die anders verlopen dan ‘normaal’ dan is het slim om even samen te bespreken wat het kind kan verwachten. Gaan jullie op vakantie of een pretpark bezoeken dan kun je ook samen foto’s en filmpjes bekijken. Je kind kan zo vragen stellen waardoor je gedachten bij je kind die voor spanning kunnen zorgen wegnemen.
  3. Ben duidelijk naar je kind. Geef bijvoorbeeld aan dat je even samen op de bedrand kletst en je dan wil luisteren naar wat ze te vertellen heeft maar dat het daarna tijd is om te gaan slapen en je niet meer terug naar boven komt.
  4. Is je kind al wat ouder en kan het lezen? Dan kan het heel goed werken om je kind 15 tot 30 minuten alleen op de kamer te laten lezen voor het slapen gaan. Dat geeft je kind de mogelijkheid om tot rust te komen en af te schakelen van de dag.
  5. Maakt je kind zich snel zorgen of ontwikkeld het snel angsten (zoals mijn eigen dochter) dan kan het aan te raden zijn om geen nieuwsprogramma’s op televisie of de radio aan te zetten. Een hoogsensitief kind heeft een rijke fantasie waardoor een verhaal al snel een eigen vervolg krijgt. Zo hoorde onze dochter op de radio over bosbranden in het buitenland en is ze 2 weken intens bang geweest voor brand in ons huis.
  6. Heb geduld, besef je dat je kind dit niet voor niks doet. Maar bewaak ook je eigen grens. Spreek met je partner af dat jullie bijvoorbeeld om de dag deze dient op jullie nemen.
  7. Wordt je kind in de nacht wakker vanuit een vervelende droom geef het dan een paar minuten de veiligheid en geborgenheid die het nodig heeft. Vertel na een paar minuten dat je nog een dikke knuffel geeft maar dat je daarna zelf ook weer gaat slapen omdat je heel moe bent.
  8. Is je kind al wat ouder (jaar of 6) en roept het je ‘s nachts meerdere keren? Spreek met je kind af dat het naar je toe kan komen (dus jij gaat niet je bed uit maar je kind). Hoor aan wat er aan de hand is, geef een knuffel en vermeld dat het zelf naar bed terug mag gaan. Op deze manier is het voor jou minder vermoeiend en voor je kind minder prettig. Aandacht in de nacht is niet iets wat standaard moet worden. Je bent er wel voor je kind maar door beperkte aandacht kun je het ingeslopen patroon op deze manier mogelijk verbreken.

 

Eerder schreef ik dit blog over slaapproblemen bij hoogsensitieve kinderen waar ik ook slaaptips geef voor hoogsensitieve volwassenen.

Over Mandy

over Mandy

Door mijn hoogsensitieve dochters kwam ik erachter dat ik zelf ook deze eigenschap met me meedraag. Puzzelstukjes vielen op hun plek. Ik ben me gaan verdiepen in hooggevoeligheid en volgde meerdere trainingen.

Mijn kracht is dat ik zelf hoogsensitief ben waardoor ik niet alleen kan begeleiden en adviseren vanuit de boeken maar ook als ervaringsdeskundige. Hierdoor heb ik aan weinig woorden genoeg.

Gerelateerde artikelen

slapen en een hooggevoelig kind, hoe ga je hiermee om.

slapen en een hooggevoelig kind, hoe ga je hiermee om.

Het slapen is de eerste nacht op een andere locatie altijd een dingetje. Het inslapen duurt lang. Andere (en hardere) geluiden, ander bed, samen in één ruimte slapen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Logisch dus ook wel als ik het zo bekijk. We stellen ons hier dan ook altijd op in. De tweede dag gaat het vaak al beter, ze slapen sneller in.

Lees meer
Hooggevoelig of hooggevoelig met sterke wil

Hooggevoelig of hooggevoelig met sterke wil

Tijdens het Webinar over hooggevoelig kind in het gezin die ik regelmatig aan ouders en andere opvoeders geef is het een van de vragen die ik aan de deelnemers voorleg. Want hoeveel makkelijker is het om je kind op te voeden wanneer je weet óf het kind hooggevoelig is en zo ja, welke variant.

Ik wil eerst vooropstellen dat ik absoluut niet van het in hokjes plaatsen ben. Maar ik ben wel van mening dat wanneer je weet of je kind (hoog)gevoelig is, en wanneer het kind dit is je de vorm van deze hooggevoeligheid weet, het een stuk makkelijker opvoeden kan zijn.

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin