Home » Tips » Hoogsensitief algemeen » Verschil tussen hooggevoelig en hoogsensitief
Verschil tussen hooggevoelig en hoogsensitief

Verschil tussen hooggevoelig en hoogsensitief

door | 13 mei, 2021 | Hoogsensitief algemeen

‘Hooggevoelig en hoogsensitief betekent toch hetzelfde?’

die vraag werd afgelopen week in mijn Facebookgroep over hooggevoeligheid in het gezin gesteld. Ik kan hem met ja en nee beantwoorden. Waarom? Dat leg ik in dit artikel graag verder aan je uit.

Is hooggevoelig en hoogsensitief hetzelfde?

Beide benamingen worden door elkaar gebruikt voor hetzelfde namelijk: een hoogsensitief persoon. Dus ja, door de meeste personen die hierover praten wordt hetzelfde bedoeld. Toch is het echter wat ingewikkelder dan dit.

Er wordt gelukkig steeds meer onderzoek gedaan naar deze aangeboren eigenschap waardoor er ook keer op keer meer over bekend wordt. Een van de uitkomsten is bijvoorbeeld dat bij hoogsensitieve personen de prikkelverwerking anders verloopt waardoor ze prikkels sterker en in een hogere mate binnenkrijgen. Uit recent onderzoek is gebleken dat 1 op de 5 personen hoogsensitief is.

Wat is hooggevoeligheid?

Hooggevoelig kun je op latere leeftijd worden. Bijvoorbeeld door een trauma, overbelasting of een langere periode van extreme stress. Zie het als een alarmfase van jouw lichaam (het zenuwstelsel). Je lichaam kan de overbelasting/stress niet meer aan. Signalen hiervan zijn dat je emotioneel bent, laag in je energie zit, een korter lontje hebt omdat je gewoonweg geen extra prikkels meer kan verdragen.

Kleine dingen irriteren je, zelfs van de personen die je heel dierbaar zijn en je huilt sneller dan je van jezelf gewend bent. Waar je voorheen positief in het leven stond ervaar je nu vooral veel negatieve momenten en de kans dat je bepaalde angsten ontwikkeld is groot.

Dit zijn signalen van je lichaam die je ook vaak ziet bij een burn-out of overspannen zijn. Je lichaam geeft deze signalen vaak al even voor de daadwerkelijke burn-out aan maar we zijn geneigd nog net even langer door te gaan en de signalen te negeren tot dit niet langer meer gaat en het zelfs je omgeving begint op te vallen.

Hooggevoelig en stress / burn-out

Stress kan leiden tot hooggevoeligheid en een burn-out ontstaat door langdurig te veel spanning en stress. Maar niet alleen stress, ook aandoeningen als AD(H)D, borderline en autisme zorgen voor een grotere maten van hooggevoeligheid. En tot slot zie je deze (tijdelijke) hooggevoeligheid ook vaak bij trauma’s die niet voldoende aandacht gehad hebben. Trauma’s die niet voldoende verwerkt zijn waardoor ze energie blijven vragen en stress opleveren. Denk hierbij aan verlies van een dierbare dat niet de ruimte gekregen heeft om te verwerken, een auto ongeluk of heftige gebeurtenis in de kinderjaren. Wanneer hier niet voldoende aandacht aan gegeven is op dat moment waardoor de verwerking onvoldoende tot stand is gekomen kan dit op latere leeftijd zich uiten in hooggevoeligheid.

Wat is hoogsensitief zijn?

Vaak zie ik voorbij komen dat iemand zegt dat hij hoogsensitiviteit heeft. Maar hoogsensitief dat heb je niet dat BEN je. Het is een eigenschap waar je mee geboren wordt, net als sociaal, sportief, creatief of zorgzaam kun je dus ook de eigenschap hoogsensitief met je meedragen. Het zal altijd bij je blijven. De manier hoe jij er meer om gaat (/leert gaan) in combinatie met andere eigenschappen bepaald de mate van jouw hoogsensitiviteit ervaring en belasting in je dagelijks leven. Hoogsensitieve personen ervaren prikkels via zintuigen sterker en staan intenser in het leven.

Enkele dingen waar je jezelf in kunt herkennen zijn

  • gevoelig voor geluiden
  • sterk gevoelig voor smaken en/of geuren
  • fel (zon)licht ervaar je als minder prettig
  • gevoelig voor emoties en sfeer
  • vaak het gevoel overvallen te worden door
  • de vele prikkels
  • groot inlevingsvermogen
  • aanvoelen van behoeftes
  • jezelf wegcijferen voor een ander
  • veel piekeren
  • de lat voor jezelf extreem hoog leggen
  • behoeften aan structuur en ritme
  • je voert een gesprek 10 keer opnieuw in je hoofd.

Hoogsensitieve personen hebben door het ontbreken van een filter in het informatieverwerkingssysteem (in de hersenen) een grotere hoeveelheid (externe) prikkels te verwerken waardoor informatie sterker binnen komt en op een andere manier verwerkt wordt.

Iedereen is op een bepaalde mate sensitief, zeker vrouwen maar wanneer je merkt dat je sterker dan je omgeving reageert op prikkels of jezelf “anders” voelt omdat je anders in het leven staat dan je naaste dan is de kans groot dat je hoogsensitief bent. Je kunt hier een test doen om te ontdekken hoeveel kenmerken van hoogsensitiviteit bij jouw passen.

Veel hoogsensitieve personen hebben het gevoel altijd “aan” te staan. Dit is herkenbaar omdat ze de neiging hebben alles dieper te willen bekijken. Ze zoeken overal verbanden achter en denken vaak al vele stappen vooruit. Dit kost erg veel energie.

Hooggevoelig of hoogsensitief

Een veel gezochte vraag op google in de afgelopen maanden is ‘Ben ik hoogsensitief’ of ‘ben ik hooggevoelig’. Ik hoop dat ik je met dit artikel heb kunnen informeren over de verschillen tussen hooggevoelig zijn of hoogsensitief zijn.

Heel kort samengevat gaat hoogsensitief zijn over de binnenkomst van prikkels in de hersenen en de verwerking daarvan terwijl hooggevoeligheid een sterk emotionele reactie is op een meegemaakt trauma, aandoening als autisme of signalen voor een (aankomende) burn-out.

Je bent dus niet hoogsensitief als je hooggevoelig bent.

Merk jij dat je vastloopt in hoogsensitief zijn bij jezelf of je kind?
Plan een gratis afspraak in zodat ik even met je mee kan kijken.

Over Mandy

over Mandy

Door mijn hoogsensitieve dochters kwam ik erachter dat ik zelf ook deze eigenschap met me meedraag. Puzzelstukjes vielen op hun plek. Ik ben me gaan verdiepen in hooggevoeligheid en volgde meerdere trainingen.

Mijn kracht is dat ik zelf hoogsensitief ben waardoor ik niet alleen kan begeleiden en adviseren vanuit de boeken maar ook als ervaringsdeskundige. Hierdoor heb ik aan weinig woorden genoeg.

Gerelateerde artikelen

Wordt een kindercoach vergoed?

Wordt een kindercoach vergoed?

Wordt een Kindercoach vergoed? Dat is een van de meest gestelde vragen binnen mijn praktijk. Nee, een kindercoach wordt niet vergoed. En eigenlijk is dit alleen maar fijner. Waarom? Lees dan verder. In dit blog vertel ik je mijn mening hierover.

Lees meer
Wat betekent hoogsensitief?

Wat betekent hoogsensitief?

Wat betekent nu eigenlijk hoogsensitief en hoe herken je een hoogsensitief persoon? Een kenmerk van hoogsensitief zijn is dat je gevoelig bent voor prikkels die via je zintuigen binnenkomen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan harde geluiden zoals een overvliegende straaljager of het brandalarm. Maar ook het felle zonlicht kan ervoor zorgen dat je een te veel aan prikkels ervaart. Hoogsensitieve personen (hsp) hebben ook vaak een sterke overname van sfeer en emoties. Het aanvoelen van andere personen en het weten wat ze nodig hebben kan een fijne bijkomstigheid van deze eigenschap zijn maar wanneer het afsluiten van deze emotie en sfeer niet lukt ervaren veel mensen het voornamelijk als een last omdat het ze zelf veel energie kost.

Lees meer
Hoe vertel je dat je hoogsensitief bent?

Hoe vertel je dat je hoogsensitief bent?

‘Maar HOE vertel ik het ze dan?’ vroeg ze mij enigszins twijfelend. Vaak vinden we het lastig om onszelf te uiten en oefenen we een gesprek tig keer van te voren waarbij er verschillende scenario’s in ons hoofd voorbij komen. Zonder dat je er erg in hebt kost dit je veel energie en is de drempel om het bespreekbaar te maken steeds weer een stapje hoger. Kortom: je maakt het jezelf moeilijk.

Lees meer

0 reacties

Tweet
Share
Share
Pin