Home » Tips » Hoogsensitief algemeen » Hoogsensitief en zomertijd
Hoogsensitef en zomertijd

Hoogsensitief en zomertijd

door | 20 mrt, 2021 | Hoogsensitief algemeen

In maart gaat de zomertijd in. Dat betekend dat de klok een uur VOORuit gaat en er een uur van onze nachtrust weggepikt wordt.

Hoogsensitief zijn en zomertijd zitten daar nog voor- of nadelen aan?

Waar de een moeite heeft met ingang van de wintertijd heeft de ander meer moeite met de zomertijd. Er zijn ook personen die met beide geen moeite hebben. De zomertijd is voor mij altijd wat pittiger dan de wintertijd. Een nachtje meer slapen hebben wij de laatste jaren altijd gehad bij ingang van de wintertijd omdat onze meiden tot nieuwe tijd, oude tijd door sliepen. Snap jij hem nog? haha.

Bij ingang van de zomertijd is dit natuurlijk anders, dan leveren we juist een uur slaap in. En dat voelde ik altijd nog een paar dagen door. Vorig jaar besloot ik daar verandering in te brengen en al enkele dagen vooraf te starten met de voorbereiding hierop. Niet alleen voor mijzelf maar ook voor onze meiden werkt dit goed. Op die manier hoeft onze hoogsensitiviteit in combinatie met de zomertijd geen effect te hebben op onze energie en humeur.

Hieronder enkele tips die ik in ons gezin heb toegepast en waar wij allemaal baat bij hebben.

  • Ga vanaf de woensdag voor het verzetten van de klok iedere dag een kwartier eerder naar bed. Ga je normaal om 22.45 uur naar bed dan ga je woensdag 22.30 uur naar bed. Op donderdag ga je 22.15 uur naar bed, op vrijdag stap je om 22.00 uur je bed al in en op zaterdag (de nacht dat de klok verzet wordt) ga je om 21.45 uur naar bed. Vroeg! Maar niet als je bedenkt dat dit in de nieuwe tijd, je oude slaaptijd van 22.45 uur is. Je geeft op deze manier je lichaam de tijd om aan het verzetten van de klok naar zomertijd te wennen en jij als hooggevoelig persoon mist zo geen waardevolle nachtrust. Je herstel tijd blijft hetzelfde.
  • Leg je kind er op vrijdag een kwartier eerder in dan normaal en herhaal dit op zaterdag. Gaat je kind normaal om 19.30 uur naar bed dan gaat het eenmalig op vrijdag om 19.15 uur naar bed en op zaterdag om 19.00uur. Slaapt je kind tussen de middag nog dan kan het zijn dat het niet nodig is en het dit rustmoment tussen de middag gebruikt om bij te slapen.
  • Op zaterdag (de dag voordat de klok verzet wordt naar zomertijd) houden wij er met onze maaltijden al rekening mee. We eten dan vaak een half uur later om zo het geschommel in de suikerspiegel wat op te vangen.
    Ik merk dat het bij onze kinderen helpt als we op de dag na het verzetten van de klok een extra eetmoment inplannen met bijvoorbeeld een handje nootjes of een schaaltje rauwkost.
    De dagen voordat de klok verzet wordt direct als je wakker wordt het daglicht opzoeken en in de avond juist kunstlicht terwijl het donker is dimmen/beperken draagt ook bij aan het wennen aan de zomertijd voor je interne biologische klok.
  • Geen powernap op de dag na het verzetten van de klok.
    Hou je aan vaste gewoontes en bedrituelen. Dit geeft houvast en is een stukje herkenning voor je kind.
  • Laat het los
    Probeer het verder ook gewoon los te laten. Soms heb je als hoogsensitief persoon meer last van de zomertijd dan een andere keer. Dingen als hoe jij op dat moment in je energie en emoties zit spelen hierin ook een rol.

Luister de dagen na het verzetten van de klok naar je eigen lijf en de signalen die het afgeeft. Zorg voor voldoende beweging en afleiding op deze  manier hoeft hoogsensitief zijn in combinatie met de zomertijd geen nadeel voor jou als persoon te zijn.

Wist je dat de lente voor hoogsensitieve personen een heel fijne tijd is? 

Over Mandy

over Mandy

Door mijn hoogsensitieve dochters kwam ik erachter dat ik zelf ook deze eigenschap met me meedraag. Puzzelstukjes vielen op hun plek. Ik ben me gaan verdiepen in hooggevoeligheid en volgde meerdere trainingen.

Mijn kracht is dat ik zelf hoogsensitief ben waardoor ik niet alleen kan begeleiden en adviseren vanuit de boeken maar ook als ervaringsdeskundige. Hierdoor heb ik aan weinig woorden genoeg.

Gerelateerde artikelen

Verschil tussen hooggevoelig en hoogsensitief

Verschil tussen hooggevoelig en hoogsensitief

‘Hooggevoelig en hoogsensitief betekent toch hetzelfde?’ die vraag werd mij gesteld. Beide benamingen worden door elkaar gebruikt voor hetzelfde namelijk: een hoogsensitief persoon. Dus ja, door de meeste personen die hierover praten wordt hetzelfde bedoeld. Toch is het echter wat ingewikkelder dan dit.

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin